16. 10. 2016

18. května 2017 v 22:28 | BG |  Vývojové fáze
Musím říct, že mě trolejové vedení trolejbusových tratí zasáhlo do takové míry, že jsem o tom přemýšlel i před spaním. Napadla mě totiž vynikající myšlenka, jak efektivně zavěšovat trolejové dráty, aniž by mělo dojít k chybě ve výběru.


Zvláště u krátkých svorek jsou vertexy trolejového vedení velmi blízko u sebe, proto při špatném výběru je nutné okolí celé svorky rozebrat. Důležitý je tedy především dobrý odhad na to, jak velká zatáčka má být elektrifikována. Výhodou je, že oblouky v Trainzu provádím v drtivé většině plynulé se stabilním poloměrem. Proto mi stačí na začátku vybrat jeden druh svorek, které budou použity pro celý oblouk. Samozřejmě je nutné si celý oblouk rozdělit na několik částí pomocí šablon. Nad šablonami se zavěsí převěsná lana se svorkami a pak je natažení trolejí hračkou. Aby byl efekt věrohodný, rovnám troleje mezi svorkami, oblouky zůstávají jen pod svorkami.

Jak už jsem dříve poznamenal, trolejbusové tratě v Klečanech jsou kompletní, takže je možné přejít k návrhům linkového vedení, které se bude držet rozdělení z předchozí etapy. Jako první tedy vznikla trolejbusová linka č. 117, která začíná na zastávce "Klečany, Sídliště Ryzec", jede závlekem přes "Klečany, U zastávky" a končí v zastávce "Klečany, Sídliště Hluboká, kde se blokově otáčí a tedy zde vozidlo nemá manipulační stání. Původně jsem předpokládal, že závlek k železniční stanici "Klečany předměstí" bude jen v době příjezdu a odjezdu vlaku, ale poblíž nádraží vznikne zástavba a z toho důvodu bude nutné ji taky dopravně obsloužit. Druhá trolejbusová linka č. 104 bude meziměstská a bude mít pásmový provoz. Ve špičkách pracovních dní bude začínat na zastávce "Klečany, Cementrána, horní brána" a v sedlech na zastávce "Klečany, Nádraží". Závlekem bude vedena přes zastávku "Klečany, U zastávky" a dále do Ryšavy.

Ještě se ale zmíním o tvorbě nápisů na panelech BUSE. Díky mé téměř trvalé přítomnosti v Praze mám přístup prakticky ke všem znakům, které se běžně na transparentech objevují. Trvalo mi zhruba 3 měsíce, než jsem dal dohromady kompletní abecedu velkých a malých písmen, jež používají autobusy. Všiml jsem si však rozdílů, které jednotlivé druhy dopravy používají. Jiné zobrazení znaků je na vozech metra, jiné na autobusech, jiné na tramvajích. Dokonce ani v rámci jediného vozidla není rozsah poskytovaných informací stejný, protože přední a boční panel zobrazují jiné informace a velikost znaků je upravována. Je u nás již zvykem, a to bych chtěl dodržet i v mém projektu, že přední panel zobrazuje číslo linky a konečnou zastávku, přičemž číslo i název tvoří vysoká písmena využívající celou výšku transparentu. Boční panel zobrazuje rovněž číslo linky a konečnou zastávku, v případech tramvají však nejbližší další zastávku, v případech autobusů významné zastávky na trase linky, jejichž výčet ke konci trasy logicky ubývá. Vozy metra boční panely nemají, není to díky jednoduchosti a přehlednosti třeba. Zadní panel zobrazuje ve všech případech číslo linky, výjimku tvoří snad jen obousměrná vozidla, která mají dva čelní panely.

Kvůli svému rozsahu jsou nejpočetnější autobusy se zelenými maticemi. Z nich jsem vycházel nejvíce. Kolize v zobrazování písmen nastala s příchodem nového typu transparentu s oranžověžlutými diodami, které jsou blíže u sebe a písmena dlouhých názvů tak nemusí být zkracována. S ohledem na dostupné prostředky v Trainzu se však budu držet pouze původních transparentů BUSE se zelenými maticemi. Z toho logicky vyplývá, že z nového typu jsem vycházet nemohl. Zachytil jsem tedy téměř všechna písmena, kromě velkého a malého písmene Q a přehlásek. Chybějící písmena či kombinace znaků byla odhadnuta proporcionálně s poukazem na ostatní již zjištěné tvary písmen.

Považoval jsem však za důležité zobrazovat kromě konečné zastávky i název obce, do níž linka vede. Protože jde o aglomeraci, kde linky budou mít převážně meziměstský charakter, je nutné, aby na transparentu byl vidět i název města. Aby byl název obce více zřetelný, na zkoušku jej budu zobrazovat jako inverzní ve vyplněném poli, pokud se tento vzhled neosvědčí, pak bude název velkými písmeny bez inverzního pole. Posoudit vzhled transparentu s inverzním nápisem obce je možné na obrázku 4. Otázkou je, zdali tento způsob zobrazení bude viditelný za každých okolností.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Ross Ross | 22. května 2017 v 21:36 | Reagovat

Za předchozí koment se omlouvám. Došlo k nedorozumění.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama