24. 9. 2017

12. února 2018 v 20:35 | BG |  Vývojové fáze
I když dnešní etapa probíhala ve skromném duchu, přesto se v Ryšavě podařilo provést několik důležitých úkonů. Čím dál více se také začínám zaobírat tvorbou a prezentací budoucího dopravního systému.


Stejně jako posledně se i tato vývojová fáze nesla ve znamení zpracovávání detailů. Významný pokrok nastal v okolí křižovatky lékařské univerzity, kde jsem konečně dokázal skrýt díru kvůli zvýšenému terénu a který tolik překážel tramvajové trati od městského nádraží do Kalužan. Byla docela dřina vymodelovat vše tak, aby situace vypadala uspokojivě. Jen doufám, že vyšší počet použitých objektů nebude mít za následek zbržďování hry či dokonce její kolaps.

Pyšný jsem však na takový drobný detail, který se mi podařil vyrobit u tramvajové vozovny. Obyčejně je svršek tramvajové trati zakrytý asfaltem nebo BKV panely, které pomalu a jistě z tratí mizí. Přechod na otevřený svršek je pak proveden obrubníkem, který jsem však nedokázal napodobit. Napadlo mě tedy použít kombinaci utopených arkád a asfaltového pásu, kde ten přechod bude zřetelný. Takových různých přechodů budu muset vytvořit více, experiment se štěrkovým pásem pod železničním viaduktem u městského nádraží se mi příliš nepovedl.

Díky tomu, že už jsem připraven na elektrifikaci, jsem po městě rozestavěl stožáry s veřejným osvětlením, které však budou schopny unést i zatížení trakčního vedení trolejbusového i tramvajového. Například u tramvajové vozovny jsem doplnil budovy tak, aby ulice připomínala městský bulvár. Vzhledem k tomu, že osvětlení nemůže chybět, nebudou převěsy trolejového vedení uchyceny na domech, ale právě na trakčních stožárech vybavených svítidlem veřejného osvětlení.

Kromě stavby mi hlavou prolétla i myšlenka nějakého oficiálního dokumentu, kterým se bude budoucí dopravní systém řídit. Některé dopravní společnosti vydávají tzv. technické a provozní standardy. Nyní mám na mysli především Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje, který se dá svou koncepcí považovat za nejlepší integrovaný systém na území republiky. Jeho dokonalost bohužel snižuje stav infrastruktury a vozového parku.

Díky tomu mě však napadla ještě lepší myšlenka. V tomto virtuálním světě popisuji věci, které zpravidla neexistují, ale ze skutečnosti vycházejí. Proto některé články tohoto blogu budou zaměřeny na ideální stav věci, či lépe řečeno budou vycházet články s různými návody, domněnkami a teoriemi. Jsem si jistý, že mnoho lidí namítne, že teorie, které zde předkládám a které se běžně učí ve školách, v praxi vlastně nefungují a jde o idealistické výmysly, o něž nikdo nestojí. Pokud se však pozorně na některé dopravní systémy podíváme trochu podrobněji, ani těm lidem, kteří teoretiky kritizují, se organizování a plánování dopravy nedaří tak, jak by si představovali. Důkazem je především stagnující, případně klesající trend počtu přepravených cestujících, nižší výkony vozidel a také nižší částka rozpočtu. Znamená to, že ony domněnky a teorie sice nemusí být vždy převratné, ale v podstatě neexistuje racionální důvod se vyučovanému ideálu nepřiblížit.

Dokument s technickými a provozními standardy by měl vycházet po částech, tedy po jednotlivých kapitolách. V něm budou prakticky uveřejněny všechny myšlenky, na které jsem během svého působení na pardubické univerzitě přišel. Budou zároveň vysvětleny tak, aby je mohl pochopit i laik, tedy běžný cestující, i když nepředpokládám, že je tento dokument bude zajímat. Více se pak zaměřím na jednoduché a srozumitelné podání informací o dopravním systému, který se rozhodnou použít. A inspirací mi budou úspěšné zahraniční projekty.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama