27. 12. 2017

27. března 2018 v 19:50 | BG |  Vývojové fáze
Oproti minulým Vánocům se tyto nejsou v duchu trochu odlehčeném, protože jsem se z předchozího projektu poučil, že nemůžu zase tak moc tlačit na pilu. Žádné další sídliště jsem již nevytvářel, byl jsem totiž ještě pořád fascinovaný novými armaturami.


Aby taky ne, autor "kukubaku" se skutečně předvedl. Dodaný materiál, tedy trolejové dráty, obloukové svorky, závěs do roviny a lano na převěsy vypadají skutečně reálně. A z toho, co z daných součástí dokážu vytvořit, se stávají nástroje k dokonalému koncertu. V šabloně, díky které mohu jednodušeji vymodelovat trolejové vedení v zatáčkách, došlo k poslední optimalizaci barev, abych lépe viděl středovou osu. Ta je nyní modrá, protože červená barva velmi nevhodně splývá s červenými trasami trolejbusů.

V praxi se projektování trolejového vedení velmi podceňuje, a to jak v případě novostavby, tak i při rekonstrukci. Tento fakt jsem měl v patrnosti celou dobu dosavadního trvání projektu aglomerace. A proto jsem s veřejným osvětlením hlavních ulic, po nichž budou jezdit trolejbusy, počkal až do doby obdržení prvních součástí trakčního vedení. Polohy stožárů, které byly kombinované s veřejným osvětlením, se tak přizpůsobily rozložení nosných sítí. A právě to si mnoho projektantů ostatních staveb neuvědomuje. Není totiž možné zavěsit převěs kamkoliv a také stožár není možné postavit kamkoliv. Situaci většinou komplikují husté inženýrské sítě, které samy o sobě mají svá ochranná pásma. V případě virtuálního města ale tyto problémy odpadají. Ale aby situace vypadala alespoň trochu reálně, snažím se dodržovat normy, i když jde jen o virutální realitu.

Trakční vedení se zde na rozdíl od reálné situace bude provádět opačným způsobem. V reálném světě se samozřejmě nejdříve postaví stožáry, poté nosné sítě a převěsy a nakonec se zavěsí troleje. V Trainzu je vhodné postupovat tak, že nejdříve vymodeluju rovné úseky, poté šablonami vytvořím trolejové vedení v oblouku, dále přiložím obloukové svorky a pak převěsy. Není nutné však každý převěs uchytit na párovou soustavu stožárů. Převěsy, které drží závěsy trolejových drátů, mohou tvořit nosné sítě, kdy je tento převěs rozdělen mezi dva stožáry, buď na jedné straně, nebo na obou. V takovém případě se tomuto uspořádání říká převěs typu "Y". Převěsu na obou stranách, kdy jsou dva převěsy "Y" naproti sobě, se říká převěs typu "H". A tyto druhy zavěšení je možné mezi sebou libovolně kombinovat dle situace, případně je i vrstvit. Převěsy zmíněných typů se používají především v obloucích, na obratištích a také na křižovatkách, všude v těchto situacích je vždy omezený počet stožárů. Pro odlehčení stožárů se na specifikovaných místech provádí ještě jednostranný převěs, kterému se říká "odtah". Tento převěs se používá výhradně u obloukových svorek pod úhlem větším než 13° a je specifický tím, že hmotnost obloukové svorky je zanedbávána. Stožár, k němuž je odtah ukotven, tak nese pouze hodnotu dostředivé síly. S odtahy počítám i zde v aglomeraci, proto jsem na zhotovené smyčce alespoň schematicky znázornil místa, kde by mohly odtahy být. Vždy je nutné, aby tento odtah byl vždy mezi celými oboustrannými převěsy. Zvláště při vysokých teplotách totiž hrozí, že se vlivem tepla a teplotní roztažnosti trolejové vedení až příliš sníží.

Osobně budu používat odtahy spíše na smyčkách a na křižovatkách, případně v zatáčkách s jednostopou tratí. Ale to bude úkol pro dotčeného autora na příště.

S trolejovým vedením budu muset však trochu brzdit, protože kvůli překotnému rozvoji elektrické trakce nestíhám tvořit doplňky města jako takového. Takže s osazováním doplňků, jako jsou chodníky, přístupové cesty a lampy veřejného osvětlení, nesmím nijak otálet. Nakonec by po trolejovém vedení měly přibýt dopravní značky a ostatní mobiliář.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama