Rychlosti pod trolejovým vedením

19. června 2018 v 19:56 | BG |  Data
Trolejové vedení podle normativních předpisů svou konstrukcí musí umožňovat nepřetržitý a bezpečný odběr elektrického proudu sběračem vozidel při každé rychlosti. Horní hranice rychlosti je tedy dána nejvyšší traťovou rychlostí u železničních a tramvajových tratí a nejvyšší povolenou rychlostí na pozemních komunikacích u trolejbusových tratí anebo na nejvyšší konstrukční rychlost vozidla. Z toho vyplývá, že trolejové vedení musí být dimenzováno nad tyto limity.

Například při výstavbě trolejbusové trati mezi obcemi, kde je možné zvýšit rychlost na 90 km/h, musí trolejové vedení tuto rychlost umožnit. My však víme, že nejvyšší konstrukční rychlost trolejbusů se pohybuje okolo 65 km/h, protože se předpokládá jejich pravidelný provoz v nenáročných podmínkách města, co se rychlosti týče, takže postačí dodržet limit nejvyšší konstrukční rychlosti.

Obecně se dá říci, že u železničních a tramvajových segregovaných tratí a dalších kolejových druhů dopravy, které jsou napájeny z troleje, není rozdíl mezi rychlostí na přímé trati a v oblouku tak výrazný jako u trolejbusových tratí. Z tohoto důvodu byly stanoveny rychlostní limity pro různé typy obloukových svorek a pro různý úhel zalomení. Přehledný výčet empiricky shromážděných údajů uvádí následující tabulka.


sestavadélka svorkyúhelrychlost
60 cm
60 km/h
50 km/h
90 cm
55 km/h
45 km/h
120 cm
60 km/h
50 km/h
45 km/h
30 km/h
180 cm
9 - 10°
60 km/h
50 km/h
45 km/h
40 km/h
35 km/h
30 km/h
240 cm
8 - 9°
10 - 13°
14 - 15°
45 km/h
40 km/h
35 km/h
30 km/h
240 cm
10 - 12°
12 - 17°
18 - 24°
25 - 30°
35 km/h
30 - 20 km/h
20 - 15 km/h
15 km/h
300 cm
10 - 12°
12 - 17°
18 - 24°
25 - 30°
40km/h
35 - 25 km/h
25 - 20 km/h
20 km/h

Zdroj: Elektroline

Sestavy v tabulce jsou jen typické. Existuje totiž provedení pro upevnění na výložník nebo se dvojitým zátočinovým izolátorem.

Z údajů uvedených v tabulce je možné podle obloukových svorek vyprojektovat oblouk podle požadované rychlosti.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama