21. 8. 2018

13. listopadu 2018 v 22:35 | BG |  Vývojové fáze
Kompletace Ryšavy teď trochu stagnuje, protože se začínám připravovat na organizaci dopravy.


Návrat ze Švýcarska ve mně podnítil ještě větší touhu tuto aglomeraci dokončit. Oblast, kterou už téměř dva roky vytvářím, je zasazená do českého prostředí, ale s takovými rysy, které nejsou pro tuto lokalitu obvyklé. V úvodu jsem napsal, v jakém přírodním prostředí aglomerace leží. Záměrně jsem zvolil takové, aby bylo možno využít všech druhů dopravy, jaké doposud existují. Ale po návštěvě úchvatné Basileje a okolí jsem až nyní zjistil, jak by aglomerace měla vypadat po dokončení. Téměř podobně jako Basilej.

Švýcarsko obecně mě velmi inspiruje už od počátku, a proto se pokusím z něj vytěžit maximum. Ve svém projektu jsem zatím na počátku, ale centrum aglomerace, tedy Bronislavice a další přidružené obce, budou využity ty nejlepší poznatky, které jsem doposud objevil, tedy od přírodních útvarů přes železniční tratě až po vedlejší pozemní komunikace. Z hlediska organizace dopravy není o čem diskutovat. Doprava v Ryšavě se dle úvah bude velmi přibližovat švýcarskému modelu.

Schémata jsou hotova, zastávky pojmenovány a nyní zbývá jen zjistit zdroje a cíle přepravních proudů. Po dlouhé úvaze jsem si uvědomil, že to nebude jednoduchá záležitost, protože se v podstatě počítá s kompletně dokončeným městem. Pro jízdní řády, resp. oběhy vozidel, jsem již dokončil měření vzdáleností mezi zastávkami, avšak po některých úpravách musím tyto údaje aktualizovat. Zbývá jen doplnit tabulky chronometráží. I tady jsem narazil, protože jsem měl dojem, že bude jednoduché tyto časy vypočítat pomocí vzorečku, který jsem kontroloval skrze úsekovou rychlost. Jenže jak už jsem psal kdysi, nedokážu v něm zohlednit stoupání a klesání silnic a množství křižovatek. Výsledný matematický vztah by byl tak komplikovaný, že to pro potřeby této hry postrádá smysl. Přesto jej v teoretické části uvedu jako alternativu. Z uvedeného vyplývá, že chronometráže budu muset zjistit pomocí jízd. Podařilo se mi rovněž v Excelu vytvořit formulář, který automaticky po napsání čísla zastávky vypisuje její název, vzdálenost a také čas průjezdu k následující zastávce. To vše i s kumulativními údaji a převodem na jízdní doby do jízdního řádu. Kvůli tomu muselo vzniknout ještě jedno schéma, a sice s rozdělením stanovišť na jednotlivých zastávkách. Později vznikne ještě schéma kolejí a trolejových stop.

Abych však se stavbou nezahálel, začal jsem upravovat okolí ryšavského hřbitova a dokončil jsem autobusovou trasu okolo něj. V následujících etapách bych tedy měl tabulku mezizastávkových vzdáleností dokončit zcela a pokračovat v měření časů jízdy.


K dispozici je ke stažení i schéma se stanovišti a také soubor XLSX pro výpočet jízdních dob a dob oběhů. Schéma lze použít k tomu, abyste si mohli sami vyzkoušet, jak soubor s oběhy funguje. Stačí zadat jen pasport zastávky do příslušného sloupce a okamžitě se vypíše název zastávky, vzdálenost a doba jízdy. Pasport je však nutné zadávat ve formátu např. "0115a" Pro výpočet doby obratu je ještě nutné zadat čas přestávky na obou konečných zastávkách. Soubor záměrně nechávám s otevřenými vzorci, aby je bylo možné dál použít.

V případě nejasností se na mě obraťte.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama